COACH CAPTAIN turned TRUCKER (small time BLOGGER)

Khamis, 30 April 2020

CERITA DRIVER LORI PEREMPUAN



Kredit Gambar muslima.globalfundforwomen

Viral kebelakangan ni begitu ramai driver lori perempuan. Masing-masing cuba menonjolkan diri dengan pelbagai cara yang tersendiri. Malahan ada yang mendakwa seolah driver kaum lelaki tidak menyokong/anti dengan driver perempuan??? 🙃



Untuk pengetahuan korang 26 tahun dulu, lingkungan tahun 1993 - 94 aku dah pernah jumpa driver lori treler perempuan - tau! -Abang Zul-
Yang pasti dia bukan Melayu, sebab wajah dia tak ada iras macam Melayu. Tak tau la kalau dia Melayu - sorry. 😁
Setakat yang aku ingat dia pandu Volvo F7 4x2 (kalau salah mohon dibetulkan, nanti aku edit) tanker Sidhu Brothers treler double axle.

Yang paling aku ingat, satu kejadian tayar lori dia pancit di pertengahan Perjalanan. Zaman tu lori treler masih menggunakan tayar jenis tiub yang pastinya selalu meletup di waktu cuaca panas.
Pada zaman tu, korang akan jumpa lori & bas LAJU di waktu hujan, tapi SLOW di waktu cuaca panas... (tapi ramai dari korang pun belum lahir ke dunia lagi masa tu 😆)

Kredit Gambar muslima.globalfundforwomen

Bila tayar lori dia pancit, maka dia pun berhenti dan menurunkan segala peralatan seperti jek hidraulik, sepana nat tayar, besi pusing sepana & besi panjang.
Zaman tu, kami driver lori/bas abang zul kena tukar tayar sendiri tau. Walaupun dia driver lori treler perempuan, tetap tidak dikecualikan, kena tukar tayar sendiri, tau 🤭
Tayarman hanya wujud dalam dunia LORI KONTENA sahaja pada zaman tu.


Tapi... Dia tak perlu buat apa-apa pun. Sebab ramai je hero-hero yang akan berhenti membantu dia menukarkan tayar.
Korang ingat driver- driver lelaki akan biarkan driver perempuan sorang ni bersusah payah menukar tayar tengah panas di tepi jalan?
NO WAY...

Kredit Gambar muslima.globalfundforwomen


Sebab apa? Sebab kami tak pernah PREJUDIS apa lagi nak rasa TERANCAM atau JELES dengan mana-mana driver lori perempuan (driver bas juga)
Tiada istilah ANTI driver perempuan, sebab REZEKI tu ALLAH dah susun elok. Bukan manusia yang aturkan.



Kisahnya aku juga berpeluang kenal seorang driver bas ekspres perempuan era 90an yang memandu NAZA EKSPRES di Seremban dulu.

Kredit Gambar muslima.globalfundforwomen


Jangan ingat hanya kebelakangan ini sahaja wujud driver lori perempuan dan menyangkakan ''anda'' sedang membuat ''perubahan lanskap'' kewujudan driver lori/bas perempuan???

LAMA DAH ADA DRIVER LORI TRELER & BAS EKSPRES PEREMPUAN - CUMA KORANG TAK TAU, SEBAB KORANG TAK ADA DALAM DUNIA KAMI ZAMAN TU korang masih kerja kilang masa tu-Abang Zul-.

DAN ZAMAN TU TAKDE MEDSOS UNTUK VIRAL CERITA DEPA TU...

Asalkan jangan cerita gaji driver lori tujuh ribu 🤣sebulan sudah la... 🤭
JANGAN LUPA DI MANA ANDA BERMULA

Gambar - Asma Azim, Nenek berusia 58 tahun berasal dari Pakistan adalah Pemandu Lori treler 53 kaki, di Texas.


Tambah mana yang kurang, ambil mana yang lebih. Tinggalkan jejak kehadiran anda walaupun hanya dengan sebaris ayat...